NEWS & ARTICLES

Na co si dát pozor při koupi nového webu

ARTICLE BY
Na co si dát pozor při koupi nového webu


Mít svůj vlastní web dnes neznamená nic výjimečného, ba naopak, pokud jste vlastníkem nějaké firmy anebo podnikáte, je důležité být viděn a moci se prezentovat. Samozřejmě, že ne každý si své vlastní stránky dokáže sám vybudovat. Není to nic špatného, vždyť nikdo nemůže umět všechno. Dnes navíc existuje celá řada firem, které se zabývají tím, že vám stránky dodají celé podle přání na míru. Víte však, jak si vybrat tu správnou firmu a na co byste si měli dát pozor? Dodavatelů je přehršle a každá z těchto firem se snaží zaujmout. Velmi zajímavě mohou působit i šikovní studenti, kteří se v posledních letech v této oblasti snaží vehementně prosadit. Jenomže je student a minimální cena vskutku to nejlepší, co můžete dostat? Víte, kde bude konec studentovi za pár měsíců?

Hledáte-li někoho schopného, kdo by vám vytvořil vskutku úspěšné stránky, musíte mít předem zcela jasnou představu o tom, co od svých stránek očekáváte a čeho chcete dosáhnout. Výběr toho správného tvůrce nepodceňujte, protože vás to nakonec může stát nemalé peníze.

Aby stránky prosperovaly

Aby stránky prosperovaly, musí splňovat celou řadu věcí a rozhodně to není jen o pěkné grafice, i když i ta je samozřejmě důležitá, avšak těch podmínek je mnohem víc. Je důležité, aby již od počátku byly stránky vystavěny na jednoduchém systému, ke kterému budete mít přístup. Musí obsahovat správná klíčová slova, které budou správně vloženy do textu obsahu webu, jde o tzv. SEO optimalizaci, která stojí za tím, že váš web bude na předních místech ve vyhledávačích a že vás nalezne velký počet návštěvníků. Pokud by tomu tak nebylo, můžete tak měsíčně přijít i o několik tisíc návštěvníků, tedy vlastně potencionálních zákazníků. Náprava je náročná, nákladná a někdy nezbyde nic jiného, než začít od naprostého začátku.

Na co se tedy koukat při výběru agentury?

Když to shrnu, tak by se dodavatel webových stránek měl vybírat hlavně podle referencí, ceny a zajištění návštěvnosti. Pro úspěšné fungování stránek je dobré, když se i po realizaci stránek můžete obrátit na tvůrčí firmu, jelikož nějaká další se nemusí ztotožnit s aktuálním stavem stránek, bohužel mnoho firem dnes nepřežije 5 let. Dívejte se proto na to, jak dlouho existuje. Dále se podívejte na reference, a také design již realizovaných stránek. Kromě designu si všímejte, jak rychle se dostanete k potřebné informaci, jestliže se musíte pracně proklikávat a vše je jakoby skryto vězte, že jsou navrženy špatně. Cena je vždy kapitolou samotnou o sobě. Samozřejmě, tak jako jinde se snažíme najít tu nejnižší cenu. Jenomže i tu, stejně jako v potravinách, platí cena na úkor kvality anebo očesání služeb. Mnoho firem nabízí sice nízkou cenu, avšak nezahrnuje příliš mnoho činností. Nakonec vás pak vytvoření webu vyjde mnohem dráže než od konkurenčních firem. Pozor také na úskalí měsíčních tax, které si někteří dodavatelé zcela nesmyslně účtují a které webové stránky mění v neuvěřitelný luxus. Měsíční taxy by měly být až posléze, pokud se s danou firmou domluvíte na další spolupráci (např. updaty anebo upgrady).

 

Co by tedy měla zahrnovat profesionální nabídka a realizace webu?

  • Vstupní analýzu konkurence a klíčových slov
  • Přípravu projektu, který bude obsahovat přesný rozsah funkcí a obsahu
  • Vytvoření několika různých grafických návrhů, z nichž si vyberete ten svůj
  • Cenu za realizaci technického řešení, což představuje nakodování šablon, programování redakčního systému a dalších doplňků jako např. fotogalerie, formuláře, ankety, katalogy a jiné
  • Cenu za vytvoření otpimalizovaného obsahu
  • Uživatelské otestování webu
  • A ideálně alespoň základní propagaci, která přijde na řadu až na konec a má za úkol zajistit návštěvu webu
  • Při přebírání webových stránek si pohlídejte, hesla a kódy, protože právě zde je úskalí, kdy je někteří dodavatelé (bohužel nejčastěji studenti a menší firmičky, či živnostníci) znepřístupní.

Případně, že na sebe dodavatel z různých pohnutek (nedopatřením, začátečnickou chybou anebo i zcela úmyslně) napíše na sebe. Za svou více než desetiletou praxi jsem viděl desítky různých triků, jak ze zákazníka dostat peníze, ale nikdy mě nepřestanou udivovat ty, kde si firma řekne několik tisíc za úpravu webu, která programátora stojí doslova pár klikanců na myši. V mé firmě Gemba Kaizen rádi zhodnotíme vybrané nabídky konkurence, a poradíme vám na co si dát pozor.



Galerie