NEWS & ARTICLES

Jedinečná Pretty Yende v Praze

ARTICLE BY
Jedinečná Pretty Yende v Praze


O Pretty Yende jsem slyšel jen samou chválu. Všude se o ní psalo, jaký je to talent, který letí střemhlav vzhůru. Za velmi krátkou dobu Pretty Yende posbírala veškerá ocenění, která mohla a ještě k tomu je prý velmi hezká. Je tedy jasné, že když jsem uslyšel, že 27. 1. 2014 vystoupí i u nás, nemohl jsem si ji nechat ujít. Český debut této mladé talentované zpěvačky se odehrál ve Smetanově síni Obecného domu za podpory orchetru PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Christopherem Franklinem. Pretty Yende si ten večer pro milovníky opery uchystala vskutku náročné melodické árie.

Začátek večera

Hned na začátek se chtěla předvést s árií Marguerity de Valois z Meyerbeerových Hugenotů. Bohužel tato árie umí být pěkně záludná a Pretty Yende se u ní pěkně zapotila. Ve výsledku to nakonec zvládla, ale přeci jen, bylo to tak nějak nedotažené, ještě by na tom chtělo popracovat. Oceňuji však výšky, které zazpívala naprosto brilantně, krásně a čistě. Po mezi vstupu hobojisty Viléma Veverky, který tento večer dostal vskutku velký prostor (Popravdě řečeno, už při jeho třetím vstupu jsem skřípal zuby a on tu měl ty vstupy čtyři. Bylo to doopravdy přespříliš), jsem se konečně dočkal operetního výstupu Yende s písní Il bacio od italského dirigenta a skladatele Luigiho Arditiho.

Druhá polovina večera

Před přestávkou a těsně po ní jsem vyslechl spolu s plným sálem dvě velké árie od Belliniho – árie Amina z opery La somnambula a Elvíra z Puritánů. Co na to říct? Jsem trochu v rozpacích. Asi jsem čekal víc. Což o to, technicky to zazpívala na jedničku, tón po tónu byly zazpívány naprosto jedinečně, jenomže, co se týče výrazové stránky, potýkal jsem se zklamáním. Měl jsem dojem, že si Pretty Yende jen odškrtla další bod z úkolníčku. Obě árie byly jaksi bez emocí a jakoby dutě. Pretty Yende se nevcítila do postav, a to, že jim nerozumí a nemá na ně žádný svůj názor, bylo bohužel zcela zjevné. Ještě více technicky a strojeně odzpívala další árii Marii z Bernsteinovy West Side Story I fell pretty. Ta árie byla taková nanicovatá, chyběla jí hravost, či jakákoliv koketnost. Místo aby Pretty Yende patřilo jeviště, působila poněkud plaše a zakřiknutě, byla tou malou holkou přešlapující v koutě. Když se nad tím tak zamýšlím, odzpíváním této árie na sebe prozradila mnohem víc, než by chtěla, a to, že prozatím skutečnou lásku ještě nepoznala a o mužích vůbec nic neví…

Závěr večera

Yende se podle mého chytla až v závěru večera, když začala zpívat temperamentní Delibesovu píseň Les Filles des Cadix, a pak árii Eleny ze zarzuelly od Miguela Nieta a Gerónima Giméze na téma Lazebníka sevillského. Až tu na plné čáře Pretty Yende ukázala, co v ní ve skutečnosti je a že před třemi lety se vítězkou operní soutěže Operalia nestala žádnou náhodou. Jižní rytmy jí sedly, dodaly jí větší energii a konečně se stala uvolněnou. Pretty Yende je bezesporu velice talentovanou pěvkyní, která má svou kariéru ještě teprve před sebou. Její pěkný zvukomalebný soprán a skvělé technické možnosti jsou velmi solidním příslibem do budoucna. Zapracovat by chtělo na uvolnění, emocích a výrazové stránce. Chce to jednoduše získat ještě více zkušeností a pořádně se vyzpívat.

Program večera

  1. Vilém Veverka (hoboj)
  2. Dirigent: Christopher Franklin
  3. PKF – Prague Philharmonia

27.ledna 2014 Smetanova síň Obecního domu v Praze

  • Giacomo Meyerbeer:  - O beau pays de la Touraine (Marguerite de Valois), Les Huguenots, 2. dějství
  • Gaetano Donizetti: - Come uno spirto angelico (Roberto), Roberto Devereux, 3. Dějství
  • arr. pro hoboj a orchestr
  • Luigi Arditi: Il bacio
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Sperai vicino il lido, (KV 368) 
  • arr. pro hoboj a orchestr
  • Vincenzo Bellini: Oh! Se una volta sola… Ah! Non credea mirarti… Ah! Non giunge (Amina), La sonnambula, 2. dějství

přestávka

  • Vincenzo Bellini: O rendetemi la speme… Qui la voce… Vien, diletto, è in ciel la luna! (Elvira), I Puritani, 2. dějství
  • Ennio Morricone: Gabriel’s Oboe z filmu The Mission, 
  • arr. pro hoboj a orchestr
  • Léo Delibes: Les filles des Cadix
  • Franz von Suppé: Ein Morgen, ein Mittag und ein Abend in Sien

předehra

  • Miguel Nieto & Gerónimo Giménez: Me llaman la primorosa (Elena)
  • El barbero de Sevilla (zarzuela)
  • Leonard Bernstein: Maria (Tony) West Side Story, 1. dějství
  • arr. pro hoboj a orchestr
  • I feel pretty (Maria) West Side Story, 2. dějství

přídavky

  • Donizetti:  Árie Lindy (Linda di Chamounix)
  • Wright & Forrest: Stranger in the Paradise (Kismet)
  • Gounod: Árie Julie (Roméo et Juliette)   

O Pretty Yende

Pretty Yende je osmadvacetiletá jihoafrická sopranistka, která se rozhodla zpívat na popud zhlédnutí jedné reklamy. Má za sebou úspěšně zakončené studium zpěvu na jihoafrické akademii hudby v Kapském městě. Objevena byla v roce 2009 na soutěži Belvedere ve Vídni, kterou zvítězila, tam získala pozvání na hostování do La Scaly, kde také v roce 2011 debutovala jako Berenice v Rossiniho opeře – Příležitost dělá zloděje. V roce 2010 zvítězila v Mezinárodní soutěži Vincenza Belliniho a o rok později pak zvítězila i ve světové operní soutěži Operalia, kde získala kromě první ceny i cenu v ktg. Zarzuella a cenu publika. Stala se tak prvním pěvcem v historii, který si odnesl hned tři ceny.



Galerie