NEWS & ARTICLES

Jakou cenu má zdarma?

ARTICLE BY
Jakou cenu má zdarma?


Slovo ZDARMA na nás působí doslova magicky, tam, kde se objeví, lidé přestávají uvažovat a začínají se chovat zcela iracionálně. Přitom je přece již dávno lidé věděli, že zadarmo ani kuře nehrabe. Jak to, že na internetu je v současné době tolik věcí zdarma?

A jste si jisti, že je to vážně zdarma? Na internetu je k mání na první pohled mnoho různých věcí zdarma a i to, co je za peníze, má svou neplacenou alternativu. Vyplatí se skutečně užívat nabízené produkty zadarmo a na čem dané společnosti tedy vydělávají, jsou to doopravdy takoví dobrodinci? Kdepak, jen nás dostali na vějičku. Slovu „ZDARMA“ se totiž nedá odolat.

Když je někde něco zdarma, vždy za tím něco je

Ve skutečnosti se za pojmem zdarma vždy skrývá nějaká záludnost. Jakákoliv věc nabízená zdarma je obvykle nekvalitní, plná reklam, nějaké omezení (časové, velikostní, obsahové), není tak komfortní a je často spojena s dlouhým hledáním (a následně kolikrát i rozčarováním).

Samozřejmě, že existují některé vydařené projekty, které vskutku stojí za to, avšak ani ony nakonec nejsou zcela zdarma, protože vás vybízí k poskytnutí darů na podporu projektu (webu), užívá hojně reklamy atd. Všechny tyto věci, které jsou rádoby zdarma, žijí totiž hlavně z nejrůznějších typů reklam, darů na podporu projektu (případně webu) a odkazů na produkty a stránky, které zas až tak zdarma nejsou. Také základní verze (značně očesané) např. různých programů a her zdarma, působí jako vějička, jelikož vás naláká a přiměje k nákupu rozšíření anebo doplňků. A ty už něco stojí.

Co na tomto principu funguje?

  • Wikipedie, která funguje díky finančním darům nadšenců
  • Některé překladače
  • Online učebnice jazyků
  • Online hry (často mají free očesané verze)
  • Antiviry (základ je zdarma, ale za plně funkční si musíte připlatit)
  • Youtube, která je v poslední době zcela prošpikovaná reklamou
  • MP3 hudba ke stažení zdarma je obvykle méně kvalitní a naleznete ji na webu plné reklamy

Reklama = ve valné většině Google Adsence

Weby, které nabízí nějaké internetové služby zdarma, velmi hojně využívají reklamu. Možností, jak využít reklamu na svých stránkách, je celá řada, tou nejefektivnější a nejoblíbenější je již po několik let Google Adsence.

Google Adsence je produkt Googlu, který po registraci do systému a následného vložení vygenerovaného kódu na všechny vaše stránky, na váš web (blog, youtube účet) zasílají obrázky, textové reklamy anebo multimédia, vytvořené přímo na míru (podle obsahu webu a návštěvníků). Kromě Google Adsence si pak na webu můžete zařídit i affiliatate reklamu, odkazy skrze Black Links Genius, Billboard a podobně, reklamu od vlastními silami sehnaného inzerenta, nebo inzerenta nalezeného skrze reklamní agentury.

Dan Ariely – Jak drahé je zdarma?

Kniha „Jak drahé je zdarma“, je určena naprosto všem, jak obchodníkům, tak i nakupujícím. V knize od Dana Arielyho naleznete zajímavé aspekty iracionálního lidského chování. Celá kniha se věnuje behaviorální ekonomice, která velice srozumitelně čtenáři ukazuje, že mnohdy ono „zdarma“, může nakonec vyjít pěkně draze. Člověk si totiž zcela nelogicky často zvolí horší zboží, či službu, protože se nechají nachytat na „výhodné“ (ZDARMA) nabídky obchodníků. Slovu „Zdarma“ je prostě těžké odolat a lidé na ně budou vždy reagovat jako vosy na sladké. A to i za tu cenu, že ve výsledku s daným produktem nejsou spokojeni. Tuto knihu by si měli přečíst obzvlášť ti, jež si myslí, že zrovna s nimi nemůže být v žádném případě manipulováno. 

Trocha inspirace z knihy:

  • „Nejdražší sex, je bezplatný sex.“ Woody Allen
  • „Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly.“
  • Když dopředu víme, že něco bude dobré, tak nám to také dobré připadá.
  • Placebo efekt je velice mocný a dá se stupňovat vyššími cenami.
  • Když dáte lidem možnost podvádět, tak toho využijí.
  • Nula není obyčejná nula, na to je příliš výjimečná.
  • Získat něco zdarma, je skvělý pocit.
  • Každé zlevnění má svůj efekt, ale zlevnění „na zdarma“, představuje úplně jinou ligu.
  • Chcete-li přilákat davy, nabídněte něco ZDARMA.
  • No neberte to, na 3 měsíce zdarma, a pak máte možnost výběru, vrátit se k původní nabídce, nebo si ponechat stávající, ale už za určitou platbu (nemalou).



Galerie