NEWS & ARTICLES

Elina Garanča v Praze byla nezapomenutelná

ARTICLE BY
Elina Garanča v Praze byla nezapomenutelná


Na Elinu Garanču jsem se velmi těšil. Na její koncert jsem měl v plánu jít už před rokem, avšak ten byl bohužel zrušen. No, bohužel, pro mě bohužel, protože Elina Garanča nejspíše v tu dobu prožívala tu nejšťastnější chvíli v životě. V té době se jí totiž narodilo její první dítě, dcerka Catherine Luisa. Dá se říct, že přesně rok po jejím porodu však přeci jen do Prahy dorazila a já jsem měla tu možnost na vlastní kůži se přesvědčit, jak skvělá operní pěvkyně to je.

V Praze vystoupila přesně 25. 9. 2012 v Obecním domě spolu s Pražskou komorní filharmonií, které dirigoval její muž Karl Mark Chichon. A musím říct, že ten rok čekání se vyplatilo. Elina Garanča je nádherná žena se sametovým hlasem, která si svůj zpěv umí řádně vychutnat. Ten večer Elina Garanča začala velmi svižně orchestrální předehrou ke Glinkově opeře Ruslan a Ludmila. Na to navázala árií z prvního dějství Čajkovského opery – Panna Orleánská. Árii Nastal čas, zazpívala velice kultivovaně a přirozeně, její hebký mezzosoprán lahodil mým uším a já jí věřil každé slovo. Z Ruska náhle přeskočila do Francie, to když se rozhodla zazpívat intermezzo z Massenatovy opery Thaïs (Meditaci). Musím uznat, že se zde předvedl i náš koncertní mistr Jan Fišer, který zahrál vestoje úžasné houslové sólo.

A pak přišlo…. Na řadu přišla Dalila Camilla Saint – Saënse a árie „Mon coeur s‘ ouverez á ta voix“ z jejího druhého dějství. Už u prvních tónů mi došlo, jak moc je Garanča úžasná, nejenže má neuvěřitelný smysl pro francouzskou hudbu, ale také bravurně zvládá zpěv hned v několika jazycích a ať zpívá v jakékoliv poloze, je jí vždy dobře rozumět.

Elina Garanča v Praze byla nezapomenutelná

Árii zazpívala ve velkém stylu a já myslel, že už nemůže přijít nic lepšího, ale omyl, to ještě nezpívala Bacchanale ze stejné opery (Samson a Dalila), tentokráte však z třetího dějství. S podporou orchestru mě přivedla do hluboké extáze. Bylo to neuvěřitelné, jak dokázala tento tanec plný orientálních motivů a exotických prvků vygradovat. Bez mrknutí oka zvládla vše ukočírovat v dokonalé přesnosti i v momentě, když byla árie nejvíce dynamická. První polovinu nakonec věhlasná operní pěvkyně ukončila árií Královny Balkis „Plus grand, dans son obscurité“ z třetího dějství opery Gounodovy opery Královna ze Sáby. Její přednes byl vskutku královský.

Druhá polovina byla ve znamení Bizetovy Carmen a bloku různých španělských tanců. Přišlo mi až neskutečné, jak moc se Elina Garanča dokázala proměnit. Chvíli zpívala hravě, pak koketně, vášnivě, rafinovaně, ale i jemně, dojemně a hlavně sugestivně. Co na to všechno říct? – Vůbec se nedivím, že Elina Garanča v současné době patří k těm nejvyhledávanějším moderním operním pěvkyním na světě. Za svůj zpěv zaslouženě získala již celou řadu cen a uznání. Elina Garanča zpívá v těch nejlepších koncertních místech světa, jako např. Carnegie Hall a já jsem rád, že jsem měl možnost být tomu všemu osobně přítomen. A musím přiznat, že pokud se k nám Elina Garanča rozhodne přijet, určitě si ji nenechám ujít.



Galerie